Draga braćo i sestre, posljednji su minuti ramazana 1433. hidžretske godine. Sutra nam dolazi Bajram pa gledajmo da u njemu radimo ono što je dozvoljeno i pohvalno, a na se klonimo ružnih djela i harama u ovim ali i ostalim danima u godini. Nekoliko dana prije Bajrama muslimani čiste i uređuju svoje kuće i avlije. To je u skladu sa osnovnim islamskim principom prema kojem je čistoća pola vjerePred Bajram se obilaze i uređuju mezarja, tada, ali i u danima Bajrama na mezarjima se uče Jasini i dove za umrle. Rekao je Allah dž.š.: „Oni koji poslije njih dolaze govore: ‘Gospodaru naš, oprosti nama i braći našoj koja su nas u vjeri pretekla i ne dopusti da u srcima našim bude imalo zlobe prema vjernicima. Gospodaru naš, Ti si, zaista, dobar i milostiv.“ ( El-Hašr , 10.)
Poslanik, a.s., je podsticao vjernike da obilaze mezaristane i da razmišljaju o smrti. Zabilježeno je da je hazreti Fatima često obilazila mezar hazreti Hamze i ostalih šehida sa Bitke na Uhudu. I u našoj zemlji se,slijedeći ovu časnu tradiciju, drugog dana Ramazanskog bajrama obilaze šehidska mezarja i uče dove. Na bajramsko jutro običaj je da svi članovi porodice rano ustaju i pripremaju se za odlazak u džamiju. Slijedeći Poslanikovu tradiciju prije odlaska na namaz nešto se pojede. Ženski članovi porodice pomažu muškarcima da se što ljepše i svečanije pripreme za bajram-namaz. Prije odlaska u džamiju običaj je okupati se, namirisati i obući najljepše i najsvečanije odijelo. Biografi Božijeg poslanika zabilježili su predanje od Ibn Omera koji je rekao: “Poslanik, a.s., je za Bajram oblačio najljepšu odjeću.” (Buharija)
PremaPoslanikovoj tradiciji na bajram-namaz se odlazi jednim putem, a vraća drugim da bi što više meleka koji stoje kraj puta tražilo oprosta za klanjače. U svim muslimanskim kućama, u skladu sa materijalnim mogućnostima domaćina, priprema se bajramski ručak. Pozivaju se bliži i dalji rođaci, prijatelji i poznanici, tako da se niko od njih ne vraća svojim kućama gladan ukoliko su udaljeni od džamije. Na taj način se među muslimanima učvršćuju veze, pazi rodbina i prijatelji, te je suvišno i govoriti da se to temelji na islamskim propisima. Prvi dan Bajrama djeca posjećuju roditelje. Zavisno od mjesta do mjesta djeca roditelje ljube u ruku ili u lice. Prilikom čestitanja Bajrama zaziva se Božiji bereket i blagoslov riječima: „Bajram šerif mubarek olsun.” To je običaj koji smo naslijedili od Osmanlija. Inače, Poslanik,a.s., je prilikom čestitanja Bajrama činio dovu za prisutnog riječima: „Tekabbelellahu minna ve minke“, što znači: Neka Allaha primi naša i tvoja dobra djela!” Nezaobilazan dio bajramskog posjećivanja su bajramluci, prigodni pokloni. Maloljetna djeca se uglavnom daruju slatikišima i novcem uz obavezno pitanje o tome dali je dijete postilo i koliko dana. Lijepo bi bilo da se svi članovi porodice sakupe kod roditelja na zajednički bajramski ručak. Posjećivanje rodbine za vrijeme Bajrama ima jedinstvenu svrhu icilj. Vjernci su za vrijeme Bajrama sretni i radosni, a sreću je uvijek najbolje podijeliti sa najbližima. Uz to, Bajrami su idealno vrijeme da se određene nesuglasice koje postoje unutar porodice izglade, a oni koji su eventualno ljuti jedni na druge, pomire. Sve to duboko jeukorjenjeno u našoj vjeri dini islamu koji od vjernika zahtjeva da žive u harmoniji, bratskoj slozii ljubavi.Konačno, dani Bajrama su dani radosti, veselja i sreće. Lica vjernika sijaju od sreće, zadovoljstva i radosti u danima Bajrama. Poslanik, a.s, je za vrijeme Bajrama dozvoljavao pjesmu i zabavu pod uslovom da se vodi računa da to bude u granicama časnog šerijata. Svi običaji muslimana Bosne i Hercegovine vezani za Bajram duboko su ukorjenjeni u islamsku tradiciju i sunnet Muhammeda a.s. Premda ih ljudi smatraju svojim, narodnimobičajima, to su u biti, islamski propisi za koje vjernici imaju nagradu od Uzvišenog Allaha.Gozba za bajramski ručak, ili darivanje bajramluka roditeljima i rodbini su Bogu ugodna djela za koja slijedi nagrada. Neshvatljivo je stoga, da neki ljudi mubarek dane Bajrama koriste zaotvoreni nemoral, bestidnost, raskalašenost, pijanstvo i bludničenje. Dani Bajrama su dani učenja tekbira s kojima zahvaljujemo Allahu na blagodatima kojima nas je obdario, a ne šejtanski dani koji se koriste da bi se napakostilo Dragom Bogu. Allahu dž.š. uputi one koji su zalutali, postačima primi njihov post i ostale ibadete i učvrsti nas na pravom putu. Amin“ Svim muslimanima koji to zaslužiše upućujem bajramsku čestitku riječima: BAJRAM ŠERIF MUBAREK OLSUN, onima koji bez razloga ne provedoše ramazan kako su bili dužni preporučujem da naposte onoliko koliko su ostali dužni. Do sljedećeg ramazana i emisija „U susret iftaru“, ja vas bratski selamim i molim uzvišenog Allaha da ih ponovo dočekamo, rukovodstvu i članovima kolektiva Radio Glas Drine želim puno sreće i uspjeha i zahvaljujem na saradnji. Sa vama se u proteklih trideset dana preko talasa najslušanijeg radija družio Hariz ef. Pašić, profesor islamske teologije. Esselamu alejkum.
Hariz ef, Pašić